Crime Scenes | Michiel Teeuw

Expositie 3 februari – 25 maart.

Michiel Teeuw is kunstenaar, ontwerper en onderzoeker, afgestudeerd aan de Academie Minerva in Groningen. Op het moment werkt hij in de Bierumer School aan zijn nieuwe expositie Crime Scenes.

Deze expositie is deel van Teeuw’s bredere onderzoek naar het Monsterproces van Faan, waarin Rudolf de Mepsche van Faan 21 homoseksuelen tot de dood veroordeelde. De lichamen werden verbrand, maar er zijn veel documenten overgebleven. Het onderwerp van deze expositie is de Borg Byma, waarin Rudolf de Mepsche gewoond heeft. Het gebouw staat er niet meer, maar in de jaren vijftig zijn er opgravingen gedaan. De afgelopen zes maanden is hij bezig geweest het nodige archiefmateriaal te verzamelen: archeologische objecten, tekeningen, foto’s en logboeken. Tijdens het (voortdurende) proces heeft Teeuw verschillende mensen uitgenodigd om de materialen te interpreteren. Hieruit komen verschillende voorstellingen voort, van hoe de plek er uit heeft kunnen zien.

Ben je benieuwd hoe dit in zijn werk gaat, wil je bijdragen aan het onderzoek, of ben je benieuwd naar de resultaten? Michiel heet je graag welkom in de Bierumer School. De expositie met werk in ontwikkeling loopt van vrijdag 3 februari tot en met zaterdag 25 maart.

Zijn residentie periode wordt afgesloten tegelijkertijd met de speciale opening van de expositie op vrijdag 24 en zaterdag 25 februari.